Česká verze
Motto
 

OffROAD Maraton 2013 odstartoval

Zasněžená a ledová trať v Mohelnici přivítala nejodvážnější závodníky. Do nové sezóny nejlépe odstartoval Wings Team.

Byly to čtyřkolky, které vyjezdily v Mohelnici první stopy letošního OffROAD Maratonu. A to ve sněhu a byl to nádherný závod!

Na start se v sedm hodin ráno postavilo celkem 75 čtyřkolek. Během prvních momentů bylo jasné, že to bude jeden z nejtěžších závodů letošního roku. Ostrá pravá zatáčka k časomíře si říkala o přetáčivý smyk, hned za ní následovala ledová lavice a z ní se po krátkém sešupu dostali jezdci do prudkého stoupání. Poprvé za dlouhou dobu byly ve výhodě těžké 4x4, které měly dostatek výkonu, trakce a hmotnosti pro hladký výjezd nahoru. Sportovní čtyřkolky se zadním náhonem zoufale klouzaly ze svahu dolů vstříc rozjetým CanAmům a Gladiátorům a marně se snažily vyhrabat na hranu kopce. Ano o boudy nebyla nouze, několik čtyřkolkářů se proletělo přes řidítka. Až na samém konci dvouhodinovky, tedy někdy před devátou hodino, začalo sluníčko trochu povolovat uježděná místa, hlavně před časomírou.

Nestává se často, aby se kategorie Mistr quad SP musela sklonit před 4x4, ale v Mohelnici prostě sportkám chyběl náhon na předních kolech. I loňský šampion Martin Miřejovský (Team Max 2), přestože bojoval, ujel o kolo méně než Rosťa Plný (Mistr 4x4) a nejlepší Michal Wágner (Mistr Veteran) byl ještě o 8 sekund lepší. Ostatní pořadí najdete v rubrice výsledky.

Šedesátka motorek startovala již na sluncem ozářenou trať. Led a sníh střídalo bláto i suchá místa. Přes náročnou trať a extrémní podmínky se až na jedno vyhozené rameno vše obešlo jen s modřinami.

Z původně přihlášených 120 závodníků na motorkách jich našlo odvahu vyjet v pekelném počasí jen polovina. Ale ti určitě nelitovali. Do ledu se lehce opřelo slunce a znovu razantně změnilo podmínky na trati; na povrchu se vytvořila tenká vrstva mazlavého bláta, pod kterým zůstala čtyřkolkami zhutněná, promrzlá zem. Ideální podmínky pro časté pády. Zřejmě nejhorším místem na trati bylo mírné ledové klesání severním kopcem u horního lesa, kde se dalo jet pouze krokem. Pasáž navíc končila průjezdem mezi stromy a malým skokem, kde se vyčerpaní bojovníci snažili vydrápat nahoru, jak se dalo. Kdo ztratil nervy a přidal plný plyn, rovnou se sklouzl dolů a sbíral motorku ze země, protože jediná možnost, jak se dostat nahoru byla bublající dvojka a obě nohy na zemi. Z počátku opravdu všichni jezdili spořádaně a pomalu, ale když se trochu otrkali a jak led povolil, začalo se přidávat a někteří předváděli i pěkné skoky.

V kategorii Mistr moto E1 úřaduje loňský šampion z týmu RD Racing Daniel Galia, s celkovým počtem 31 kol ujel soupeřům o čtyři okruhy a jasně zvítězil. 

Nejsilnější kategorie Mistr moto E2 nabídla souboje vynikajících jezdců. Nejlépe si nakonec vedl vloni desátý na juniorském mistrovství Evropy ve třídě E2/E3 Ondřej Liška (Moto Palič), který ujel 35 kol a zvítězil i absolutně. Dvě a půl minuty na vítěze ztratil Petr Bartoš z týmu Orion Litomyšl RSPetrol, kterého o vítězství připravila jednokolová penalizace za nastartovanou motorku při tankování. Olomoucký Marek Nešpor (Motorsport Nešpor) přijel o kolo později a bral bronz.

O dalších skvělých výkonech dostatečně jasně promlouvá výsledkový servis.

Ostrý start automobilů na bahně a ledu znamenal v první zatáčce boudu pro Macháčka a následné krásné souboje v kategoriích i mezi nimi. Bláto létalo všude a pak všechno na kámen zmrzlo.

Mohelnické lomy se zatím pořádně rozbahnily a na auta čekala pěkná klouzačka. Jenže to už bylo ke druhé hodině odpoledne a pomalu zase začalo přituhovat. A během jejich závodu klesl teploměr až na minus 9 stupňů. Rozprava aut před hlavním závodem v Mohelnici, maratonem na 5 hodin, probíhala na startu před zaváděcím kolem. Už v něm byl jeden defekt. Celkem se pak na rošt postavilo 19 vozů, což je na březen slušná účast. S novými auty dorazilo i několik nových posádek, také ze Slovenska. A už start ukázal, že na rozbahněné trati, která navíc později odpoledne znovu zmrzla na kámen, nebude nouze o dramatické souboje.

Hned po startu fantasticky vyrazilo několik strojů. Byly srovnány podle konečných výsledků loňské sezóny, ale do čela se chtěli nacpat piloti ze zadních řad. Například Pepa Macháček se krásně protáhnul dopředu, ale mantinel z nahrnuté hlíny ho nepustil… I ostatní auta do litru se rychle dostala do čela a především Jarda Chytil za volantem Artic Catu VYPE Teamu pak dost dlouho vedl. I žlutý Jeep Jardy Valtra byl zřetelně vidět, jak šlape na paty předním řadám. Z první řady byl nejvíc vidět brouk Wings teamu, který měl tentokrát v poli hned čtyři další týmová želízka. Kromě velkého auta také Trabanta a Jeepa Student racing teamu. Brouk sice měl před startem problémy, když se ze zavzdušněného chlazení začala valit oblaka páry, ale během chvíle se podařilo dát problém do pořádku a víc o sobě auto nedalo v depu znát. Absolutní vítězství v pětihodinovceš bylo nejlepším začátkem pro adepty na nejvyšší cenu - startovné v Intercontinental rally 2014 do Dakaru.


OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD
OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD

OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD
OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD

OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD
OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD

OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD
OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD
 

OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD
OffROAD Maraton Mohelnice - QUAD

OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO
OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO

OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO
OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO

OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO
OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO
 

IOffROAD Maraton Mohelnice - MOTO
IOffROAD Maraton Mohelnice - MOTO

OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO
OffROAD Maraton Mohelnice - MOTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
 

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
 

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO

OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
OffROAD Maraton Mohelnice - AUTO
 
 

Publikováno: 26.03.2013

<<< zpět na přehled aktualit